سفرنامه شیراز

دو هفته قبل تر از سفر، تو تلویزیون پاسارگاد رو دیدم و باز دوباره دلم هوای شیرازو کرد. ۴ ساله تا چشمم به پاسارگاد و تخت جمشید یا حافظیه می افته اشک تو چشمام جمع میشه و آرزو میکنم برم. این بار که بازم داشتم به مامانم غر میزدم که همش قول میدی اما نمیبری منو، گفت ” می خوایی این هفته بریم؟… برنامه درسیت چطوریه؟” و در کمتر از نیم ساعت بعدش بلیطهامون برای دو هفته بعدش رزرو شده بود… باورم نمیشد جدا… کلی تو دلم ذوق داشتم از اینکه قراره برم کوروش و حافظ رو ببینم.

پنج شنبه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۹

عصری از دانشگاه که اومدم ناهارم رو خوردم و به فرودگاه رفتیم. خداروشکر پرواز خوبی داشتیم و راحت رسیدیم شیراز.

از همون بدو ورودم همینطور چشم میگردوندم تا سفارش دوستان مبنی بر دختر شیراز و پسر شیرازو اینا رو انجام بدم.

هوا هم از تهران خیلی خنکتر بود. به محل اقامتون که رسیدیم با همون آقای راننده قرار شد بریم آش کارده بخوریم. آش کارده یه آشی هست که فقط و فقط در شیراز درست میشه. با یه سبزی مخصوص ینام کارده درست میشه که این سبزی فقط تو شیراز هست. یه جایی بنام “تپه تلویزیون” رفتیم. یه خانم پیری هست که آش درست میکنه و هر شب یکی از پسرهاش میارن و میفروشن.

نمی تونم بگم که چقدر این آش خوشمزه بود و لذت بردم از خوردنش. مزش ملسه و هرچی می خوری سیر نمیشی ازش. منم که پایه هر چی آش و اینطوری چیزاست، دوتا کاسه خوردم!!

بعد هم به دیدن دروازه قرآن تو شب رفتیم. تا حالا دروازه قرآن رو تو شب ندیده بودم. خیلی زیبا بود…اصلا کجای شیراز زیبا نیست؟

بعد از اونم چون جای دیگه ای نداشتیم که بریم، به پیشنهاد من به شاه چراغ رفتیم. قبلا یه بار رفته بودم، اما تو روز بود. جدا شبش هم زیباست. از اونجا به خواهرم زنگ زدیم و منم به 2تا از اوستام چون دیر وقت بود مسج زدم. یکیشون همون موقع جواب داد، اما یکیشون چون خواب بود جواب نداد. احتمالا اونی هم که همون موقع جواب داد، با ذکر “به روح اعتقاد داری یا نه؟” بوده!!

جمعه ۰۲ اردیبهشت ۱۳۸۹

با همون آقای راننده، آقای “ه” قرار گذاشته بودیم که ما رو به پاسارگاد و تخت جمشید و نقش رستم و نقش رجب ببره. جدا آقای چشم پاک و خوانواده داری بود. بنظر من خیلی مهمه که آدم به کسی اونم تو شهر غریب اعتماد کنه و از اعتمادش سو استفاده نشه. این آقای “ه” هم از اعتمادی که ما بهش داشتیم اصلا سواستفاده نکرد، به همین خاطر قرار شد تا روزی که هستیم اماکن دیدنی رو با ایشون بریم. بنابر کارش هم اطلاعات خیلی زیادی در مورد جاهایی که من می خواستم داشت که از این بابت من خیلی خوشحال بودم.

نمی دونم چطوری بگم تو دلم چه خبر بود زمانی رو که تو راه بودیم تا به پاسارگاد برسیم. عین این بچه ها شده بودم که دارن میرن شهربازی و همش تو دلشون ذوق دارن.

وقتی رسیدیم مامانم رفت تا بلیط ورود رو بخره و منم باهاش پیاده شدم که هم بروشور بگیرم و هم اینکه یه ذره راه باقی مونده رو که حدود ۱۰۰ متر میشد پیاده برم. خیلی حس خوبی داشتم و حسابی داشتم لذت میبردم از اینکه جلوی روم کوروش بزرگ هست و همینطور که راه میرم دارم بهش نزدیک و نزدیک تر میشم. اگر بگم اشکام هم همچینی داشتن میریختن پایین دروغ نگفتم. از معدود دفعه هایی بود که از روی ذوق اشکام می اومدن.

از سال ۸۰ دیگه به اینجا نیومده بودم. حتی سال ۸۱ هم که اومدم شیراز قسمت نشد برم. حالا به آرزوی ۴ سالم رسیده بودم. انگار واقعا کوروش بزرگ جلوی روم بود و واقعا داشتم ادای احترام میکردم.

 

              آرامگاه کوروش بزرگ 

                                             آرامگاه کوروش بزرگ

همینطور که راه میرفتم اول به خواهرم و بعد به ۲ تا دوستام زنگ زدم. چون به این ۳ نفر قول داده بودم که حتما جاهایی رو که خودم هم دوست دارم یادشون باشم و بهشون زنگ بزنم. هر جایی هم که میرفتم همش یاد خواهرم و شوهرش بودم. چون هر دو دفعه گذشته رو با اونا اومده بودم و اینبار دفعه اولی بود که با مامانم می اومدم شیراز.

تفریبا خلوت بود خداروشکر، و میتونستم با خیال راحت با کوروش جان خلوت کنم و هم اینکه میتونستم با خیال راحت تر عکسایی رو که دوست دارم بگیرم.

بعد از عکاسی و این حرفا یه گوشه محوطه رو زمین نشستم و زل زدم به مقبره جناب کوروش و حسابی دوتایی باهم حال کردیم و خلوتی کرده بودیم. من خیلی برای کوروش بزرگ احترام خاصی قائل ام… اون روز یکی از بهترین روزای تو عمرم بود که یکی از بهترین حس هام رو تجربه کردم.

بعد هم به بازدید از ک

این پست در دوشنبه, 26 آوریل 2010 ساعت 9:11 ب.ظ ارسال شده است و مربوط به موضوع روز نوشت هام, سفرنامه هام, نوشته هاي قديم پپري در بلاگفا. می باشد . شما می توانید با RSS 2.0 نظرات این پست را دنبال کنید.
Both comments and pings are currently closed.

 

21 پاسخ به “سفرنامه شیراز”

  1. گوریل فهیم گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 0:28

    پریا جان سلام
    صبح به خیر ( یا مثلا شب به خیر) :
    ماریو بارگاس یوسا/ گفتگو در کاتدرال
    ارنست همینگوی/ پیرمرد ودریا
    ویرجیانا وولف/ به سوی فانوس دریایی
    گی دو موپاسان/ تپلی
    مارکز/ صد سال تنهایی/ عشق سال های وبا
    رومن گاری/ زندگی در پیش رو. خداحافظ گری کوپر/ لیدی ال
    میلان کوندرا/ جاودانگی / بار هستی
    آلبر کامو/ طاعون / بیگانه/ سقوط
    کافکا/ مسخ/ محاکمه
    ویلیام فاکنر / خشم و هیاهو
    میخائیل شولوخوف/ دن آرام
    سلینجر/ ناطور دشت/ فرانی و زویی/ نقاش خیابان چهل و هشتم
    سارتر/ تهوع
    سروانتس/ دن کیشوت ترجمعه محمد قاضی
    امیل زولا/ ژرمینال
    رومن رولان/ جان شیفته
    داستایوسکی/ برادران کارامازوف/ جنایات و مکافات
    داستان های چخوف
    تولستوی/ جنگ و صلح / آنا کارنینا
    بالزاک/ باباگوریو
    هاینریش بل/ عقاید یک دلقک
    بورخس/ کتاب خانه ی بابل (داستان کوتاه)
    جان اشتاین بک/ خوشه های خشم/ موش ها و آدم ها
    جورج اورول / قلعه حیوانات/ 1984 (یه کم کسل کننده ست)
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    مرررررررررررسی گوریل جان

  2. معمار بیکار گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 6:41

    همیشه ب خوشی پریا جون،اما حیف که سفارش دوستان رو انجام ندادی

    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    مررررسی دوستم، تو هم همینطور
    بابا شماها بد کسیو انتخاب کردین. فکر کردین حالا چقدر من عرضه داره

  3. مرحـــــــــــــومه مغفوره گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 10:36

    خیلی دوستت دارم والا شک نکن که میگفتم کوفتت بشه!

    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    خدا رحم کرد دوستم داری

  4. مسيحا گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 14:41

    هميشه به گردش و شادي و دست خير
    دست نوشتن واقعا زيباست
    آدم خودشو در اون شرايط حس ميكنه
    در مورد فاطي كماندوها هم مهم نيتتون بوده براي دوستانتون
    كه اميدوارم مقبول بيافته
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    ممنون
    لطف دارید
    انشالا که بی افته

  5. قهوه و سیگار گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 18:25

    بگم کوفتت بشه؟:دی مخصوصا عکس آخر….واااااااااااای
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    عکس رو دیدین؟ دستپخت خودمه ها! یه عکس گرفتم کاملاhenry

  6. معمار بیکار گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 19:19

    راستی پریا یادم نبود من خودم یه رگم شیرازیه ببین به کارت نمیام
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    جدی میگی؟؟؟
    نه دیگه فایده نداره! باید از اونجا پیدا میکردم

  7. phoenix گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 19:46

    اگر هخامنش به فراموشی سپرده شود ، گناه ماست که به فرزندانمان نیاموختیمش *

    *مگر هزارها چیز دیگرکه به فرزندانمان می آموزیم ، در کتاب های درسی آمده اند؟؟؟ *

    *پس گناه خودمان را گردن دیگری میاندازیم *

    *خود ما چقدر آگاهی داریم؟ چقدر از پیشینه و تاریخمان اطلاع داریم *

    * اگر آگاهی داشتیم انقدر تکرارش نمی کردیم *

    آیا میدانید : حذف بخش هخامنش از کتاب درسی تاریخ به تصویب رسید؟

    آیا میدانید : فرزندان ما دیگر حتی اسم کوروش کبیر را نمیشناسند؟

    آیا میدانید : 29 اکتبر روز جهانی کوروش کبیر است و این روز فقط در تقویم ایران نیست؟

  8. phoenix گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 19:47

    آیا میدانید : چند سال دیگر ، با نابودی کامل تخت جمشید باید سپاسگذار کشورهایی چون فرانسه باشیم که چندی از تخت جمشید را در موزه های خود حفظ کردند

    *آیا میدانید ؟ *

    *ـ آیا میدانید :** اولین سیستم استخدام دولتی به صورت لشگری و کشوری به مدت ۴۰سال خدمت و سپس بازنشستگی و گرفتن مستمری دائم را کورش کبیر در ایران پایه گذاری کرد.

    ـ آیا میدانید : کمبوجيه فرزند کورش بدلیل کشته شدن ۱۲ ایرانی در مصر و اینکه فرعون مصر به جای عذر خواهی از ایرانیان به دشنام دادن و تمسخر پرداخته بود ، با ۲۵۰ هزار سرباز ایرانی در روز ۴۲ از آغاز بهار ۵۲۵ قبل از میلاد به مصر حمله کرد و کل مصر را تصرف کرد و بدلیل آمدن قحطی در مصر مقداری بسیار زیادی غله وارد مصر کرد . اکنون در مصر یک نقاشی دیواری وجود دارد که کمبوجیه را در حال احترام به خدایان مصر نشان میدهد. او به هیچ وجه دین ایران را به آنان تحمیل نکرد و بی احترامی به آنان ننمود.

    **ـ آیا میدانید :** داریوش کبیر با شور و مشورت تمام بزرگان ایالتهای ایران که در پاسارگاد جمع شده بودند به پادشاهی برگزیده شد و در بهار ۵۲۰ قبل از میلاد تاج شاهنشاهی ایران رابر سر نهاد و برای همین مناسبت ۲ نوع سکه طرح دار با نام داریک ( طلا ) و سیکو ( نقره) را در اختیار مردم قرار داد که بعدها رایج ترین پولهای جهان شد

  9. phoenix گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 19:48

    **ـ آیا میدانید :** داریوش کبیر طرح تعلیمات عمومی و سوادآموزی را اجباری و به صورت کاملا رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند که به همین مناسبت خط آرامی یا فنیقی را جایگزین خط میخی کرد که بعدها خط پهلوی نام گرفت . *

    **ـ آیا میدانید :** داریوش در پایئز و زمستان ۵۱۸ – ۵۱۹ قبل از میلاد نقشه ساخت پرسپولیس را طراحی کرد و با الهام گرفتن از اهرام مصر نقشه آن را با کمک چندین تن از معماران مصری بروی کاغذ آورد

    **ـ آیا میدانید :** **داریوش بعد از تصرف بابل ۲۵ هزار یهودی برده را که در آن شهر بر زیر یوق بردگی شاه بابل بودند آزاد کرد **

    ـ آیا میدانید : داریوش در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کورش را به اتمام رساند و جاده سراسری آسیا را احداث کرد که از خراسان به مغرب چین میرفت که بعدها جاده ابریشم نام گرفت

    **ـ آیا میدانید :** اولین بار پرسپولیس به دستور داریوش کبیر به صورت ماکت ساخته شد تا از بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد که فقط ماکت کاخ پرسپولیس ۳ سال طول کشید و کل ساخت کاخ ۸۰ سال به طول انجامید *

  10. phoenix گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 19:49

    **ـ آیا میدانید :** داریوش برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بوده ۲۵ هزار کارگر به صورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود و به هر استادکار هر ۵ روز یکبار یک سکه طلا ( داریک ) می داده و به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن – کره – عسل و پنیر میداده است و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند

    **ـ آیا میدانید :** داریوش در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون طلا مزد می داده است که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب میشده . این در حالی است که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری مشغول بوده اند بدون پرداخت مزد که با شلاق نیز همراه بوده است

    **ـ آیا میدانید :** تقویم کنونی ( ماه ۳۰ روز ) به دستور داریوش پایه گذاری شد و او هیاتی را برای اصلاح تقویم ایران به ریاست دانشمند بابلی "دنی تون" بسیج کرده بود . بر طبق تقویم جدید داریوش روز اول و پانزدهم ماه تعطیل بوده و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیلی رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش بوده است

    **ـ آیا میدانید :** داریوش پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گزاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه و چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند

    **ـ آیا میدانید :** داریوش برای اولین بار در ایران وزارت راه – وزارت آب – سازمان املاک -سازمان اطلاعات – سازمان پست و تلگراف ( چاپارخانه ) را بنیان نهاد

    **ـ آیا میدانید :** اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد

    **ـ آیا میدانید :** داریوش برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از امپراطوری ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد *

    **ـ آیا میدانید :** فیثاغورث که بدلایل مذهبی از کشور خود گریخته بود و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش کبیر دارای یک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد

  11. معمار بیکار گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 19:58

    آره جدی میگم بابای مادربزرگم شیرازی بوده

    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    نه بابا! اون قبول نیست
    باید خودت حتما شیرازی باشی و اونجا بدنیا اومده باشی و اونجا زندگی کنی

  12. يار دبستاني گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 22:28

    اتفقا منم تازگیا شیراز بودم.ماجراشو نوشتم توی وبم

    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    خوندم
    چه تفاهمی من و تو داریما

  13. معمار بیکار گفته :

    سه شنبه 7 اردیبهشت1389 ساعت: 22:37

    ا ه ه ه ه ه ه …حیف شد!!!!
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :

    متاسفم جدا
    حالا برنامت چیه بعد از این شکست؟ معتاد میشی و می افتی تو جوب؟ یا خودتو پرت میکنی پایین از بالای تختت؟

  14. معمار بیکار گفته :

    چهارشنبه 8 اردیبهشت1389 ساعت: 6:2

    اعتصاب غذا!!!!! این است برنامه ی من
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    خودکشی از روی تختت هم خوبه ها! ایده جدیدیه

  15. Memorialist گفته :

    چهارشنبه 8 اردیبهشت1389 ساعت: 11:28

    خوش به حالت ! من الان بگم عمرا تا دو سال دیگه بلیط حاضر شه ! عاشق شیرازم ولی … عکس آخری معرکه بود ! 🙂
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    خب میدونی! یه چیزایی یهویی خودش ردیف میشه. یه چیزایی رو هم وقتی براش برنامه ریزی میکنی و تلاش میکنی ممکنه درست نشه یهو. بسنگی به شرایط داره بنظر من.
    مررررررسی، از هنرهای خودمان بید[آیکون دارم ذوق مرگ میشم]

  16. احسان عیوضی از افریقا گفته :

    چهارشنبه 8 اردیبهشت1389 ساعت: 12:22

    جدی آدم حس میکنه خودش توی شیراز بوده …

    میگن وصف العیش نصف العیش همینه …

    آقا توپ مینویسی توپ !!!

    خوبه که خوش گذشته … ایشالله بار بعدی لوس آنجلس !!!
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    حالا هی یه کاری کنین بچه مردم قرمز بشه ها!!!
    دومی رو بلندتر بفرست!!!!!

  17. معمار بیکار گفته :

    چهارشنبه 8 اردیبهشت1389 ساعت: 15:35

    در جواب کامنتت در وبلاگ مسیحا: واسم من قحط الرجال نیست. ملاطفت هم اصلا تو کَت من نمیره دختر یه ذره خشن باش اینجوری بهتره
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    دیدی حالا سیاست نداری؟
    باید اینطوری وانمود کنی که قحطی شده. بعد اینا به خودشون امیدوار میشن. تو هم مثلا نشون میدی که لطافت داری. بعد که طرف میاد جلو دمار از روزگارش درمیاری تا دیگه اینطوری به خودش امیدوار نشه.
    اینطوری لازم هم نیست دیگه دمپایی و ملاقه و این چیزا مصرف کنی. با یه حرکت طرف رو ضربه فنی کرده رفته:D

    خدا به دور! فک کن یکی اینطوری باشه جدی جدی؟!!!

  18. احسان عیوضی از افریقا گفته :

    چهارشنبه 8 اردیبهشت1389 ساعت: 18:22

    اینجا :
    فعالیت هایی در زمینه زبان ایتالیایی معرفی آهنگ های ایتالیایی و ترجمه لیریک های ایتالیایی

    http://liricaitaliana.blogfa.com/

    گفتم شاید به کاری بیاد …
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    وای عالیه ه ه ه
    ممنونم

  19. معمار بیکار گفته :

    پنجشنبه 9 اردیبهشت1389 ساعت: 19:23

    هی من میام این خوردنیای این پستت رو نگاه میکنم هی گشنه ام میشه…
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    خواهر من تو اینارو هم نبینی بازم گشنته
    تو میخوری منه بیچاره چاق میشم

  20. . . . گفته :

    جمعه 10 اردیبهشت1389 ساعت: 1:16

    ای بابا اینا چقدر گشنه میباشند!
    میگم آدم وقتی پاش رو تخت جمشید میذاره ابهت ایران رو از تمام وجودش احساس میکته. تون موقست که افتخار میکنه ایرانیه و نفرین میکنه به 1400 سال پیش که باعث شد از اون زمان رو به زوال بریم. . .

    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    دقیقا همینطوره….واقعا افتخار داره برای آدم
    اما امسال وقتی دیدم تخت حمشید رو اینطور داغونش کردن خیلی شوک بدی بهم وارد شد

  21. معمار بیکار گفته :

    جمعه 10 اردیبهشت1389 ساعت: 13:11

    ببیناااااااااااااااااا من یه شیرینی خوردم همه فکر میکنن من چقدر میخورم

    اما من هنوزم اینا رو میبینم گشنه ام میشه
    _______________
    پريا پاسخ ميدهد :
    خواهرم در مورد من بیچاره فکر میکنن چقدر می خورم، نه تو. حالا تا میتونی بخور و خوش باش